Gör backup utan krångel

Tycker du det här med att göra backup/säkerhetskopia är krångligt och tidskrävande? Igår hittade jag ett program som verkar väldigt lovande från det jag hunnit testat hittills. Programmet heter “Backup Maker” och går att ladda ner här. Att sedan komma igång med programmet är väldigt simpelt, i följande guide kommer jag gå igenom det mest grundläggande för att kunna göra en backup till en intern eller extern hårddisk eller usb-minne.

Efter installation av programmet:
Bild
Klicka på “Backup”-ikonen för att skapa ett nytt backup-jobb. Du kommer då till ovanstående guide, om du är en avancerad-användare, så klicka i “Activate Expert mode”, annars tryck bara “Next”.
Bild
I ovanstående bild får du välja bibliotek att säkerhetskopiera, bokmärken från installerade webbläsare samt säkerhetskopiera eventuella installerade epostklienter. Om du önskar mer kataloger/filer så välj “Files & Folders” och välj de filer/kataloger du önskar backup på.Bild
På nästa ruta får du välja när du vill att backupen ska påbörjas, jag har valt att helt enkelt göra den kl 18:00 varje dag (önskas vissa dagar, klicka på “Backup restriction”). Om man hellre vill så kan man så klart ställa in att göra vid varje uppstart/nedstängning av datorn genom att klicka på “Backup on system event”.
Bild
I exemplet ovan har jag valt att göra en fullständig säkerhetskopia, men att bara göra en sådan om nytt material lags till efter första körningen.Bild
Ovan får vi välja var vi ska spara backup:en, jag har valt mitt USB-minne (D:) under katalogen “_backup”, men som synes så kan man även göra säkerhetskopior till CD/DVD-skivor eller till FTP.
Bild

Ovan så kan man namnge sin backup, jag har valt så informativt namn som möjligt då det är lättare att urskilja ifall man har olika “backup-jobb”. Kanske vill du att den ska göra kopior på ditt företags filer var 10:e minut medan bilder räcker med ett visst klockslag varje dag. Välj också gärna “Use current date as filename” då ser man lätt när kopian är gjord, samt glöm inte att välja “Insert backup name before/after date”.Bild
När du är klar med det så kommer du tillbaka till huvudfönstret, eftersom jag valde att göra säkerhetskopior kl. 18:00 så sätts nästa körning till torsdag. Efter att du kört igenom en backup så får du även en loggfil med de filer och kataloger som kopierats. Klart!

Att återskapa filer är inte svårare än att peka på .zip-filen som säkerhetskopian skapat genom att klicka på “Restore”-knappen och sen bläddra fram filen.
Sen möts du av följande fönster:
Bild
Det är viktigt att du klickar på C: om det är därifrån du skapat din säkerhetskopia (normalt sett har du det om du inte valt annat, eftersom programmet kommer som standard att skriva tillbaka hela sökvägen den tagit backup på. När det är klart så får du upp ett fönster där den talar om hur många filer etc den återskapat, klart!

Enkelt va? Har ni frågor så är det bara att ställa så ska jag försöka svara på dessa i den mån det är möjligt.

4 comments on “Gör backup utan krångel

    • Hej Bengt,

      Backup Maker har faktiskt samma feature, så fort man kopplar in en extern hårddisk så gör den (en komprimerad) backup till den. Likadant med nätverksmappningar. Men kan vara ett alternativ förstås.

  1. Läste här att programmet är bra och laddade hem det. Försökte mig sedan på en backup, men misslyckades. Sannolikt mitt fel såklart 😦
    Lade då in nedanstående på deras forum, men insåg att det det är treksamt om jag får någon hjälp och kom då på att lägga in det inlägget här också, om du har någon idé om vad jag gör för fel …

    Dear,

    At my first backup to my external harddrive. It took about 3-4 houers an all seems to be ok. But it failed during verification and the target folder was empty.

    Then I tried to do a new attempt. Now I unchecked the folder that had the file, whick seems to not be ok to be included in the backup, according to the verification. Moreover, I took away files from Firefox and email and some others files, so now I tried to make a backup, only of pictures, documents and program files (not installed programs).

    Now, as in my first backup, the backup seem to work perfect – but after the backup after 2-3 hours, I took a look in the target folder, and this was still empty. 😦

    Anyone who have an idea, why i not succeed and what I have to change, to next attempt to make backup?

    Best regards
    /stickans

    • Hej Stickans,

      Känns som jag behöver lite mer info (om du inte redan fått svar då eftersom mitt svar har dröjt), har du testat med att göra backup till en annan hårddisk, eventuellt kan ju måldisken vara trasig? Har du testat att göra backup på en enstaka fil?

Leave a Reply

