GPs skrattretande recension utav spelet XCOM: Enemy Unknown

Läste GPs söndagsbilaga där de brukar recensera spel, Dishonored och XCOM: Enemy Unknown var med i den spartanska avdelningen den här veckan. Mats Lerneby rosade Dishonored medan han sågade XCOM vid fotknölarna. Man kan ju undra varför en remake på ett av världens bästa strategispel bara får en “fyr” av fem möjliga, men sanningen är nog tyvärr såpass beklämmande att herr Lerneby inte känner till ett utav strategispelens mästerverk från 1994 eller att han inte är någon taktiker.  Spelet kom ut i Europa i fredags den 12:e oktober och man kan tänka att tryck-nissarna på GP behöver en dag/kväll för att trycka Lernebys nonsens, det vill säga att nämnde recensent gav spelet högst ett dygn, hans enda referenser från taktiker-läget var den absolut första banan som börjar utan för en större byggnad, vanligtvis när man skriver en recension på professionell nivå så borde man ju spela ett par timmar och helst klara spelet så man har lite mer vatten på sin kvarn, men jobbar man på GP som recensent så är det väl inte ett krav kanske…

Min bild av XCOM: Enemy Unknown
När Firaxis (Civilization-serien) nu gjort en remake på samma spel där man använt sig utav Unreal-motorn för att få riktigt snygg grafik för att vara inom strategigenren och byggt vidare på konceptet som fängslade en generation i mitten på 90-talet och lägger till ett 3D-perspektiv istället för alla andra remake som fortsatt med isometrisk-vy, så har man faktiskt fått ett av vad som kan vara världens bästa strategispel, igen. Det är otroligt svårt att lägga ifrån sig spelet, man vill hela tiden fortsätta forska fram nya saker bland de alien-artifakter man fått med sig från uppdraget man just slutfört för att förstärka sin armé man har till sitt förfogande. På tal om armé, så har man till början endast fyra soldater med sig på varje uppdrag, vilka utomjordingarna gör allt för att skjuta ihjäl, om de “bara” skadas så kan de inte vara med på nästkommande uppdrag i X-antal dagar innan skadan har blivit ompysslad av läkare. När man inte slåss mot utomjordingarna så tar man fram nya vapen och utrustning för att underlätta nästkommande strider. Vetenskapskvinnan har tyvärr en horribel tysk fake-accent som lyser igenom ibland, annars låter hon mestadels brittisk, den andra karaktären är en äldre herre som har hand om forskningen utav nya vapen etc, tack och lov utan pålagda accenter.
I stridsuppdragen så fungerar AI:n mycket bra (föregående remakes så som UFO: Extra Terrestrials AI var rätt så intetsägande t.ex.)  Med originalet som krävde en nästintill hardcore-strategispelare så behöver spelare utav 2012s remake inte vara särskilt bevandrad inom strategigenren, det är mer lättillgängligt nu, men så klart att fans av det gamla spelet kommer att ha mer att hämta då det bygger på samma grunder.


XCOM Enemy Unknown 2012


Originalet från 1994

Visst skiljer sig grafiken något? 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s